Маніфест українців проти куріння - Якщо Ви поділяєте наші погляди незалежно від того, курите Ви чи ні, – приєднуйтесь!

Україна – тютюнова диктатура

«Тримати податки настільки низькими, наскільки можливо».

Цитата з внутрішнього звіту компанії Бі Ей Ті в Україні, 2000 р.


Маша Єфросініна, телеведуча каналу «Інтер»:

«Нещодавно я зі своєю чотирирічною донькою зайшла пообідати в ресторан. Маленька сама відразу попросила хостес провести нас до залу, де не курять. На жаль, один чоловік у цьому залі закурив сигарету. І реакція моєї доньки була дуже для мене приємна - вона повернулася до чоловіка і з подивом запитала його: «А навіщо Ви курите?». Основна думка, яку я хочу донести цією історією, полягає в тому, що вже в три-чотирирічному віці дітей потрібно привчати до здорового способу життя на майбутнє. Адже для них світ дуже змінюється після 12-13 років, коли з’являються спокуси бути «крутими». Тому ми вже зараз маємо створювати різноманітні умови - змагання, гуртки, можливість брати участь у дорослому житті – щоб діти легко могли реалізовуватися. До того ж, треба повністю відмежувати дітей від реклами сигарет, адже це не звичайний продукт. Я рада, що вперше відомі українці підписали «Маніфест проти куріння» та чітко закликали державу й суспільство припинити дивитися на куріння «крізь пальці».

Епідемія куріння захопила Україну, як і все людство, нещодавно. Причиною стало масове виробництво сигарет. Крім цього, 60 років тому, під час Другої світової війни, коли життя ставало з ніг на голову, солдати почали масово курити. Після їх повернення додому ця звичка залишилась і в мирний час. Тому, незважаючи на величезні людські втрати у воєнні часи, через 20 років після війни кількість курців в Україні збільшилася вже в 2,5 рази.



В СРСР з курінням серйозно не боролися — адже тоді стояли більш «масштабні» завдання.



У 90-х роках Україна відкрилася світу і сюди буквально кинулися найбільші тютюнові компанії. У розвинутих країнах, де на той час питання про боротьбу з курінням уже стояло гостро, тютюнові гіганти зазнавали великого тиску. Відтоді ринок країн колишнього СРСР, зокрема й України, став для них одним з найважливіших майданчиків розвитку бізнесу в світі.



Сьогодні в Україні працює 4 величезних міжнародних компанії — американська, дві американсько-британські та одна японська — які контролюють 99% її ринку і виробляють майже все сигаретне різноманіття.



В Україні тютюнові компанії платять нижчі податки, ніж в усіх інших державах Європи (за винятком Молдови).



Податок на 1 сигарету в Україні в 20 разів менший, ніж у наших сусідів — Польщі, Словаччини, Туреччини.



Ціни на сигарети в Україні на 20% нижчі, ніж у Росії, у шість разів нижчі, ніж у Польщі.



В Україні досі дозволена реклама сигарет на зовнішніх носіях та в пресі. А обмеження, які будуть вводитися до 2010 р., не забороняють багато інших видів реклами, наприклад, через Інтернет та промоакції. Отже, психіка українських дітей «оброблена» цією рекламою — вони зростають з усвідомленням привабливого образу курця.



Тютюнові компанії в Україні створили для сигарет найбільш розгалужену систему збуту серед усіх товарів широкого вжитку. У тому числі — з використанням нелегальної торгівлі «бабусь». Куди б ви не пішли в Україні, вам на очі потраплять сигарети.



Держава не контролює виконання положень законодавства про те, що «у громадських місцях для осіб, які не курять, відводиться не менше ніж 50% території, розміщеної так, щоб тютюновий дим не поширився на цю територію».



Саме тому в Рамковій конвенції ВООЗ щодо боротьби проти тютюну чітко зазначено, що держава має захистити свою політику боротьби з курінням від впливу комерційних та інших корпоративних інтересівтютюнової промисловості.



Молодій країні з економікою в перехідному стані потужна міжнародна тютюнова індустрія змогла нав'язати свої правила. І сьогодні ми живемо за ними й платимо за це роками власного життя.



Телевізійна реклама тютюну в Україні була заборонена майже на 26 років пізніше, ніж у США – лише в 1996 р. Повна заборона тютюнової реклами, якої у нас ще немає, в Норвегії діє з 1975 року.



Рамкова конвенція ВООЗ щодо боротьби проти тютюну, яку Україна ратифікувала 2006 року, чітко визнає:лише повна заборона реклами, стимулювання продажів і спонсорства приведе до скорочення споживання тютюнових виробів.



6 конкретних стратегій Всесвітньої організації охорони здоров’я, які можуть бути реалізовані в кожній країні. Задіяні разом, вони надають найкращий шанс повернути назад зростаючу тютюнову епідемію:



  • Моніторинг споживання тютюну та заходів протидії.
  • Захист людей від тютюнового диму.
  • Допомога тим, хто хоче кинути курити.
  • Попередження про небезпеку тютюнокуріння.
  • Заборона реклами, стимулювання продажів та спонсорства тютюнових виробів.
  • Збільшення податків на тютюнові вироби.


Олександр Положинський, лідер гурту «Тартак»:

«Коли я був значно молодшим, я часом тягнув сигарету, а то й чийсь недопалок. За компанію. Підпадаючи під вплив оточення, перебуваючи у полоні хибних уявлень, нібито справжній чоловік обов'язково мусить смалити, я не одразу зрозумів, що людина не повинна в своєму житті робити те, чого не хочеться. Мій батько не курить, мій дід ніколи не курив, тож і я, коли трохи підріс та помудрішав, зрозумів, що мені це зовсім не потрібно, більше того – мені цього зовсім не хочеться».

Лондонська школа гігієни та тропічної медицини. Дослідження «Тютюн та перехідний період: огляд інвестицій, дій та впливу тютюнової індустрії в державах колишнього СРСР», А. Б. Гілмор, М. Маккі. 2004 р.



Країни колишнього СРСР разом з країнами Центральної та Східної Європи стали головним місцем залучення тютюнових інвестицій у світі.



Внаслідок приходу іноземних компаній на тютюновий ринок у період великих політичних та економічних змін держави колишнього СРСР виявилися найбільш вразливими перед індустрією.



У 1990-х роках тютюнові компанії входили до трійки найбільших рекламодавців у країнах колишнього СРСР. Монопольне становище на ринку тютюну, а також зроблені інвестиції, дали іноземним компаніям унікальні можливості для політичного впливу.



Ці зміни здійснили серйозний вплив на поширення куріння. Перехід на сигарети з фільтром і легкі сигарети, які, як вважають, легше курити, зокрема курцям-початківцям, збільшив кількість сигарет, які викурюються за день.



Разом зі зростанням цільової реклами він вплинув на рішення багатьох жінок почати курити. Такі зміни відбулися за останні 10–15 років.



Протягом 90-х років серед чоловіків рівень куріння залишився тим самим, хоча більш довготривалі тенденції показують, що зараз чоловіки курять більше, ніж у 80-х роках. Але серед жінок, особливо в містах, пристрасть до куріння значно зросла. Також більше стала курити молодь, надто дівчата.



Як відомо, в Україні існує багато законодавчих дірок і немає дієвих механізмів впровадження законів у життя. І все ж в Україні лобі контролю за тютюном значно активніше, ніж в інших країнах колишнього СРСР.



Висновок: економічна лібералізація та відкриття тютюнового ринку для транснаціональних тютюнових компаній призвели до значного збільшення споживання сигарет.


Оборудование для металлообработки Компания СП "Стан-Комплект".